VIRTUELT | Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil
Naturvidenskabelig workshop, hvor du bliver klogere på hvordan 3D-grafik skabes ved hjælp af vektoregning, matricer, lineær algebra og projektion og dermed er ren matematik.
Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil
v/Prof. Rolf Fagerberg, Institut for Matematik & Datalogi, SDU
De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film, træningssimulatorer for piloter og visualiseringsværktøjer for f.eks. arkitekter.
Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, for så at blive projiceret til skærmens to dimensioner og til sidst farvelagt. Den underliggende matematik involverer vektorregning og 4x4 matricer og er både spændende, farverig og overkommelig.
- Hvad er 3D-modeller?
- Transformationer - at flytte 3D-objekter
- Matricer og hvordan vi bruger dem i 3D-grafik
- Projektion
MEDBRING: Papir og pen
PRAKTIK: Du vil få tilsendt link til den virtuelle aktivitet via mail.
Du sørger selv for mad og drikkelse til de små pauser i løbet af aktiviteten.
AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
Antal deltagere30
-
TypeValgfri