VIRTUELT | Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil

ATU NAT
Zoom | Deltag fra din pc
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2019, 2020 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Onsdag, 21. april 2021 - 12:00

Naturvidenskabelig workshop, hvor du bliver klogere på hvordan 3D-grafik skabes ved hjælp af vektoregning, matricer, lineær algebra og projektion og dermed er ren matematik.

Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil

v/Prof. Rolf Fagerberg, Institut for Matematik & Datalogi, SDU

De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film, træningssimulatorer for piloter og visualiseringsværktøjer for f.eks. arkitekter.

Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, for så at blive projiceret til skærmens to dimensioner og til sidst farvelagt. Den underliggende matematik involverer vektorregning og 4x4 matricer og er både spændende, farverig og overkommelig. 

I denne workshop får du en indføring i denne matematik og bagefter besvares spørgsmål om forskning i matematik og datalogi.
 
Program
16.00 Velkommen
16.05 Oplæg
  • Hvad er 3D-modeller?
  • Transformationer - at flytte 3D-objekter
  • Matricer og hvordan vi bruger dem i 3D-grafik
  • Projektion
17.30 Spisepause
18.00 Opgaveregning
19.00 Tak for i dag
 

MEDBRING: Papir og pen

PRAKTIK: Du vil få tilsendt link til den virtuelle aktivitet via mail.

Du sørger selv for mad og drikkelse til de små pauser i løbet af aktiviteten.

AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

 
  • Antal deltagere
    30
  • Type
    Valgfri