Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil

ATU NAT
SDU Odense, Campusvej 55, 5230 Odense M, Lokale: O96
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2017, 2018 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Fredag, 20. september 2019 - 12:00

Naturvidenskabelig workshop, hvor du bliver klogere på hvordan 3D-grafik skabes ved hjælp af vektoregning, matricer, lineær algebra og projektion og dermed er ren matematik.

Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil

v/Stud. Jens Hadberg, Institut for Matematik & Datalogi, SDU

De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film, træningssimulatorer for piloter og visualiseringsværktøjer for f.eks. arkitekter.

Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, for så at blive projiceret til skærmens to dimensioner og til sidst farvelagt. Den underliggende matematik involverer vektorregning og 4x4 matricer og er både spændende, farverig og overkommelig. 

I denne workshop får du en indføring i denne matematik over et par timer og bagefter besvares spørgsmål om forskning i matematik og datalogi.

Program

16.00 Velkommen
16.05 Oplæg og opgaveregning
  • Hvad er 3D-modeller?
  • Transformation- at flytte 3D-objekter
  • Matricer og hvordan vi kan bruge dem til at flytte objekter
  • Projektion
  • Opgaveregning
17.30 Spisepause
18.00 Oplæg og opgaveregning
19.00 Tak for i dag

MEDBRING: Papir og pen

PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning. Så husk madpakken!

FIND VEJ: Du finder lokale O96 nær hovedindgangen her!

AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

  • Antal deltagere
    66
  • Type
    Valgfri