Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil
Naturvidenskabelig workshop, hvor du bliver klogere på hvordan 3D-grafik skabes ved hjælp af vektoregning, matricer, lineær algebra og projektion og dermed er ren matematik.
Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil
v/Stud. Jens Hadberg, Institut for Matematik & Datalogi, SDU
De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film, træningssimulatorer for piloter og visualiseringsværktøjer for f.eks. arkitekter.
Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, for så at blive projiceret til skærmens to dimensioner og til sidst farvelagt. Den underliggende matematik involverer vektorregning og 4x4 matricer og er både spændende, farverig og overkommelig.
I denne workshop får du en indføring i denne matematik over et par timer og bagefter besvares spørgsmål om forskning i matematik og datalogi.
Program
- Hvad er 3D-modeller?
- Transformation- at flytte 3D-objekter
- Matricer og hvordan vi kan bruge dem til at flytte objekter
- Projektion
- Opgaveregning
MEDBRING: Papir og pen
PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning. Så husk madpakken!
FIND VEJ: Du finder lokale O96 nær hovedindgangen her!
AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
Antal deltagere66
-
TypeValgfri