AFLYST | Designkultur og medieeksponering

ATU HUM
SDU Odense, Campusvej 55, 5230 Odense M, Lokale: U81
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2018, 2019 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Mandag, 13. april 2020 - 12:00

OBS!!! AKTIVITETEN ER DESVÆRRE AFLYST, da SDUs ledelse pga. regeringens seneste tiltag for at bremse den hastigt voksende smittespredning med covid-19 har valgt at aflyse alle outreach aktiviteter i april; herunder ATUs valgfri aktiviteter. 

Er det medier, markedsføring eller møblerne selv, som gør f.eks. designerstole berømte og til ikoner, vi alle drømmer om at eje? Det vil vi undersøge i denne design- og samfundsvidenskabelige workshop ved hjælp af cases, hvor du vil blive klogere på det sammensatte billede af designkulturen. Denne workshop stiller skarpt på designkulturens brede felt med mange nicher, aktører, betydningdannelser afledt af mode, idealer, medier og politiske dagsordner. 

Designkultur og medieeksponering - Møbler, mode og medier

v/Rosita Satell, postdoc, Cand.mag., Institut for Design og Kommunikation

Nogle møbler har nærmest mytologisk status som ikoner. De har bidt sig fast i vores bevidsthed, og vi behøver blot at se kurverne på ”Ægget”, taljen på ”7’eren”, skallen fra Eames ”Lounge Chair” eller glansen fra en svungen ”Panton Chair” for at afkode, hvilken stol, der er tale om. Hvad er det særlige, som disse møbler kan?

I dagens designkultur bliver møbler i høj grad vist og markedsført i film og billeder, og igennem forskellige medieplatforme som mode- og livsstilsmagasiner, internettet og de sociale medier.  

Designprodukter kan man beundre for deres udseende, form eller hvordan de materialiserer en god idé, men en nøjere kulturel undersøgelse kan afdække flere sammenhænge, fordi man dermed ser design i forhold til omgivelserne, situationen eller slet og ret historien. Når design analyseres ud fra en kulturel vinkel, spørger man grundliggende om, hvor betydningen dannes. Eller måske rettere betydningerne, for design viser sig ofte at have flere betydninger end den, det er født med.

Denne workshop vil omhandle denne konvergens af møbler, mode og medier, og med afsæt i forskellige cases vi vil diskutere møblers eksponeringer og de betydningsdannelser, der opstår omkring møblerne i denne proces.

Teaservideo:

Du kan se en lille teaser om emnet og møde oplægsholderen her!

 

PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning. Så husk madpakken!

FIND VEJ: Du finder lokale U81 nær indgang H her!

AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

  • Antal deltagere
    44
  • Type
    Valgfri