Datalogi

ATU NAT
Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M, Mødested: U150
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2014, 2015 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Mandag, 7. november 2016 - 12:00

Matematikken bag 3D-grafikken i computerspil

 

De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film, træningssimulatorer for piloter og visualiseringsværktøjer. Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og for hvert billede bliver disse trekanter af computerens grafikkort skaleret, translateret og roteret, for så at blive projiceret til skærmens to dimensioner og til sidst farvelagt. Den underliggende matematik involverer vektorregning og 4x4 matricer og er både spændende, farverig og overkommelig.

Vi giver en indføring i denne matematik over et par timer og svarer bagefter på spørgsmål om forskning i matematik og datalogi.

 

BEMÆRK: Aktiviteten er et offentligt arrangement, hvor også andre end Akademiets deltagere kan deltage.

PRAKTIKDer er indlagt spisepause, men ingen forplejning - så husk madpakke.

FIND VEJ: Du finder U150 her!

AFVIKLER: Kira - tlf 5383 6945, kontaktes hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

  • Antal deltagere
    60
  • Type
    Valgfri