Seminar D: Introduktion til Naturvidenskab & Teknik
Vi skyder jeres første semester og ATU-forløbet igang under titlen Talent & Akademia. I løbet af semesteret introduceres vi til forskningstraditionernes forskellige epistemologiske og metodiske tilgange til videnskabelse. Formålet med det første semester overordnet set er, at vi får indsigt i, hvordan man arbejder målrettet med sit talent og sin videnskab.
Introduktion til Naturvidenskab & Teknik
Naturvidenskab og Teknik som videnskab spænder meget bredt. Der forskes og undervises i emner lige fra det første liv i rummet teoretisk set til syntetisk biologi og robotter i praktisk anvendelse som svar på fremtidens udfordringer. Den naturvidenskabelige metode er kernen i dette arbejde. For at opnå naturvidenskabelig viden gør man brug af empiri, modellering og forskellige repræsentationsformer, således alle disse videnskaber knytter sig til hypoteser og teorier.
På dette introduktionsseminar gennemgås den naturvidenskabelige metode, og hvad man kan bruge den til. Seminaret introducerer naturvidenskaben og teknikken gennem forskellige naturvidenskabelige metoder fra forskellige fag, og viser således, hvad der adskiller den naturvidenskabelige metode fra f.eks. humaniora.
Program
16.10 Velkommen
16.15 Ingeniørens brug af naturvidenskabelige metoder v/Ph.d.-studerende Rasmus Paulsen Holm, Institut for Grøn Teknologi, SDU
16.45 Sprængstofdetektion v/Professor Jan Oskar Jeppesen, Institut for Fysik, Kemi & Farmaci, SDU
17.15 Spisepause
17.40 Afgang til workshops
17.45 Workshops
20.00 Tak for i dag
Workshops
Du deltager i én ud af seks workshops.
En "sand" forurening - et job for en analysekemiker
v/Ph.d Lillian Skytte, Kemi, SDU
Vi har et problem. Et sted på den jyske vestkyst er der mistanke om, at der er gravet noget forurening ned. Vores medarbejdere i felten har været ude og indsamle sandprøver fra området, og nu er det op til laboratoriet at lokalisere forureningen og finde ud af, hvor meget den har spredt sig. I denne øvelse arbejder alle sammen om at udføre tests på de sandprøver, der er til rådighed. Vi bruger lidt simplere tests end i et rigtigt analyselaboratorie, men princippet er det samme: Udfaldet af de tests vil fortælle os, hvor forureningen er værst. Kom med i laboratoriet og hjælp os med at løse problemet.
Matematiske modeller - WHAT the f(x)?
v/Stud.cand.scient, Matematik, SDU
Hvad er en matematisk model, og hvorfor er de så vigtige i den anvendelsesorienterede matematik? Den matematiske værktøjskasse er der behov for i mange fag, især i de andre naturvidenskabelige fag. Formålet med denne workshop er at vise, hvordan både en anvendt og teoretisk matematiker arbejder ud fra et konkret eksperiment med M&M’s. Her undersøges udviklingen af liv og død i en population. Vi vil opstille forskellige modeller for udviklingen og herunder inddrage teori fra differentialregning og differentialligninger, som man møder senere i 2g og 3g.
Havets fødekilder
v/Stud.cand.scient, Biologi, SDU
Havets fødekilder – fx fisk, skaldyr, planter og alger – har foruden de essentielle fedtstoffer et stort indhold af forskellige næringsstoffer, der er vigtige for vores krops funktioner. Men hvor meget og hvilke fødevarer fra havet skal vi spise for at fortsætte bæredygtigt brug af havets ressourcer. Vi skal ved denne workshop høre om bæredygtige fødevarer fra havet og vi skal blive lidt klogere på danske tangarter.
Energiteknologier til grøn omstilling
v/Stud.cand.scient, Energisystemer
Hvilke forskellige energiteknologier findes der, hvordan kan de hver især bidrage til den grønne omstilling, og hvordan bringes de bedst i samspil med hinanden? Det skal deltagerne i denne workshop undersøge, under kyndig vejledning af studerende fra uddannelsen til Civilingeniør i Energisystemer.
Sund med Arduino
v/Stud.cand.scient, Sundheds- & velfærdsteknologi
Health Tech handler ikke kun om at udvikle teknologiske hjælpemidler til personer med funktionsnedsættelse. Det kan også handle om at konstruere teknologi, der kan overvåge, om det miljø, vi mennesker skal fungere i, er sundt for os. Og det er netop opgaven i denne workshop.
VR-workshop om kemi
v/Stud.cand.scient, Spiludvikling & læringsteknologi
Har du styr på dine reaktionsligninger? Forhåbentlig – for din kemiprofessor er gået fra forstanden og har låst dig og dine venner inde i kemilaboratoriet! I er nu afhængige af jeres viden om kemiske grundstoffer og reaktioner for at løse laboratoriets gåder og finde vejen ud, inden det er for sent. Opgaven løses i et VR-univers, hvor deltagerne skal hjælpe hinanden.
Formål
Seminar D: Introduktion til Naturvidenskab & Teknik har blandt andet til formål igennem forskellige cases at give jer indsigt i de konkrete naturvidenskabelige metoder, som man beskæftige sig med på Naturvidenskab og Teknik.
MEDBRING: Pc. papir og pen
Skal du deltage i workshop 5: Sund med Arduino skal du have installeret Arduino-softwaren på din PC. Se guiden under DOWNLOAD.
FORBEREDELSE: Alt efter, hvilken workshop, du deltager i, bedes du forberede dig, som det står beskrevet i den røde spalte til højre på hjemmesiden under seminarbeskrivelsen.
PRAKTIK: Der er spisepause, hvor ATU sørger for forplejning. Medbring selv drikkedunk.
FIND VEJ: Du finder lokale U55 her!
AFVIKLER: Janne - tlf. +45 2128 0736 eller mail: janne@atusyd.dk kontaktes hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
AnsvarligJH
-
TypeObligatorisk