På opdagelse i den anvendte matematik
Naturvidenskabelig workshop, hvor du bliver klogere på hvordan 3D-grafik skabes ved hjælp af vektoregning, matricer, lineær algebra og projektion og dermed er ren matematik
Lær om matricer og deres anvendelse indenfor 3D-grafikken i computerspil
v/Stud.cand.scient Katrine Riddersholm Larsen & Hjalte Düsterdich Vejbæk, Institut for Matematik og Datalogi, Sydansk Universitet
De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film og træningssimulatorer for piloter. Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Den underliggende matematik involverer bl.a. vektorregning og regning med matricer. I denne workshop får du først en indføring i denne matematik. Vi ser fx på, hvad en matrix er, hvilke regneregler som gælder for matricer, og hvordan vi løser lineære ligningssystemer med flere ubekendte. Derefter ser vi på, hvordan matematikken anvendes ifm. 3D-graffikken i computerspil. Her kommer vi bl.a. ind på, hvordan virtuelle objekter bliver opbygget af trekanter i et tredimensionelt koordinatsystem, og hvordan vi kan skalere, translatere og rotere objekterne.
Program
MEDBRING: Papir og pen
PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning, så medbring selv madpakke og drikkedunk.
FIND VEJ: Du finder lokale U172 her!
Hvis du er I bil eller på cykel: Benyt Indgang Knoldene Ø. Der er cykelparkering nær indgangen. Benyt P2 eller tilstødende pladser med tilkørsel via Moseskovvej hvis du er i bil.
Hvis du ankommer med bus: Busserne stopper her. Benyt Indgang Knoldene Ø.
Hvis du ankommer med letbanen: Benyt Indgang 22A.
AFVIKLER: Janne - tlf. +45 2128 0736 eller e-mail janne@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
Antal deltagere33
-
TypeValgfri