#JegerATU’er: Kristoffer samler på musik, der nærer sjælen
Talent kommer i mange former og størrelser. Man kan være talentfuld i kraft af en høj IQ, hvor videnstilegnelse falder helt naturlig, eller man kan være high achiever, som med dedikation og flid sigter efter stjernerne. Talent har mange forskellige ansigter, hvilket vi også ser dagligt på ATU | Syd. Det er derfor altid en fornøjelse at skabe rammerne for talenterne, hvor de i fællesskab, men på hver deres unikke måde, kommer et spadestik dybere, et luftlag højere og tager skridtet mod at udfolde deres potentiale.
I denne portrætserie #JegerATU’er hylder vi nysgerrigheden og den faglige passion. Vi hylder, at ATU-alumner fortsat dyrker deres interesser og følger deres drømme. Vi ser på, hvordan det er gået for nogle af alumnerne, siden de dimitterede fra ATU | Syd, samt hvordan de til stadighed udfolder deres talent i dag.
Musik er næring for sjælen
Tænder du for radioen, går ind i en tilfældig butik på gågaden eller ser en reklame i fjernsynet, så vil du opleve mødet med musik. Du vil opleve mødet med strømme af lyd, der bølger gennem dine ører. Musik findes overalt - også selvom vi ikke altid lægger mærke til det. Det spiller en enormt vigtig rolle i vores samfund. Musik er næring for sjælen. Det er i hvert fald sådan 27-årige Kristoffer Bliksted ser på det, når han gennem mange år har studeret musikkens mange nuancer. Musik kan ikke forklares med ord. Det handler om følelser, minder og fylde i livet. Fjernede vi alt det kulturelle, ville vi blot være tomme hylstre i en grå verden. Det mener musikeren Kristoffer, der i dag er i gang med en kandidatgrad på Royal Academy of Music i Århus.
Vejen til konservatoriet
Trods en ung alder så har vejen til Musikkonservatoriet i Århus været lang og ikke ligefrem en selvskrevet karrierevej for Kristoffer Bliksted, der mod forventning ikke er vokset op i et musikalsk hjem. Fra 2011-2014 var det bioteknologi, matematik og fysik der farvede hverdagen på Svendborg Gymnasium og anden årgang på Akademiet for Talentfulde Unge | Syd. Denne mere logiske, rationelle og matematiske tankegang har Kristoffer altid værnet meget om, og han tror, at han har fået den del af den interesse fra sin far. Samtidig var Kristoffers mor dygtig til håndarbejde, hvoraf kreativiteten, trangen til at skabe og have noget mellem hænderne, som fx strikketøj, hænger ved. Men musikken var altså ikke som udgangspunkt hverdagskost. Tværtimod var det noget, Kristoffer opsøgte på egen hånd i sin fritid. Allerede tilbage i syvende klasse blev lønnen fra en hel sommerferies arbejde brugt på instrumenter og opstart til bas og guitar. Dette blev startskuddet til en inderlig glæde og forståelse af musikkens sprog, som især blev mulig at dyrke, da Kristoffer startede på musikefterskole.
På efterskolen fandt Kristoffer ud af, at musik ikke udelukkende behøvede at være en fritidsinteresse. Det kunne simpelthen være en levevej. Han blev introduceret til det, der blev næste kapitel i hans musikalske udvikling; MGK, Musikalsk Grundkursus. Overvejelser om at læse medicin i København blev slået til side, og efter gymnasiets afslutning i 2014 og tre år frem bosatte Kristoffer sig i Odense, hvor han startede det musikalske grundkursus sammen med andre unge musikere, der også var sluppet gennem nåleøjet. Hvad der havde været små drømme og håb om at leve af at spille musik, blev nu pludselig realistiske målsætninger. Målsætninger der kun fik endnu bedre forudsætninger, da Kristoffer i 2017 blev optaget på musikkonservatoriet i Århus, hvor han studerer i dag.
Det kunstneriske uddannelsesforløb
Musikken har bragt Kristoffer vidt omkring. Både geografisk og erfaringsmæssigt. På nuværende tidspunkt hedder det andet semester på kandidatgraden på musikkonservatoriet. Det er en kunstnerisk uddannelse med udelukkende kvote 2 optag, der hører under kulturministeriet og ikke undervisningsministeriet. Her har Kristoffer valgt et fokus på rytmisk musik med hovedinstrumenterne elektrisk bas og kontrabas. Men på konservatoriet uddannes han også i mange andre ting, hvor han for eksempel under sin bacheloruddannelse blandt andet har været til eksamen i klaver og sang.
Ingen dag er ens på studiet. Hverken for Kristoffer selv eller indbyrdes mellem de studerende. Alle har deres eget individuelle skema og størstedelen af undervisningen foregår enten i små hold eller én til én. ”Det kræver en enorm høj grad af egen refleksion”, fortæller Kristoffer. Det kræver selvstændighed og entreprenørskab, når det forventes, at de studerende selv kan navigere i, hvordan man omsætter musik til en levevej. Hvordan man omsætter en passion til penge. Det er i særdeleshed kompetencer, som Kristoffer fik med sig på Akademiet for Talentfulde Unge | Syd. Han husker tydeligt virksomhedsbesøg, universitetsbesøg og andre oplevelser ud af huset. Ud i den virkelige verden. Ifølge Kristoffer giver det en uundværlig forståelse for virkeligheden, og hvordan vi kan bruge den. Det er altså en evne til at omsætte den viden, vi tilegner os, til konkrete og realistiske succesoplevelser. På samme vis er Kristoffer klar over, at han kan øve sig alt det, han vil på konservatoriet. Men det er evnen til at omsætte denne viden til en levevej, der er afgørende for at få succes.
Sideløbende er Kristoffer beskæftiget som bestyrelsesmedlem i Jazzselskabet Århus og som studentermedhjælper ved Århus Jazz Orchestra. Her bruger han også utroligt meget tid som udøvende kunstner, når han spiller i forskellige bands. Det er både jazz og pop, der runger i øvelokalet. Det er Kristoffers egen musik og andres, og det er derfor genremæssigt meget bredt. Tilmed arbejder Kristoffer også som timelærer på en efterskole i Midtjylland.
Hyldest til højskolelivet
Netop erhvervet som musikunderviser fylder i Kristoffers bevidsthed om fremtiden. Han kan ikke understrege tydeligt nok, hvor vigtige de musikaske institutioner i Danmark er. Herunder efterskoler, musikskoler og højskoler. Derfor er han i øjeblikket også engageret i et børnemusikprojekt, hvor han sammen med sin kollegaer og brancheorganisationen Levende Musik I Skolen, snart skal ud at spille koncerter for børn i grundskolen. Med to forældre, der begge er uddannede på Den Frie Læreskole på Sydfyn har Kristoffer helt fra barnsben fået en naturlig interesse for De Frie Skoler i Danmark. Blandt andet har han arbejdet på en dagshøjskole i Århus, samt selv brugt et halvt år på højskole, efter han færdiggjorde sin bachelor i 2020. Til sommer starter han også i semesterpraktik på Silkeborg Højskole.
Der findes ikke en egentlig uddannelse til erhvervet som højskolelærer. Derfor går Kristoffer sine egne veje. På egen hånd har han brugt utallige timer på at dygtiggøre sig indenfor fællessang, da musikfællesskabet spiller en kæmpe rolle på de danske højskoler. ”Man skal ikke bare kunne spille musik”, forklarer Kristoffer. ”Man skal kunne formidle det”. Her refereres til de historier, erfaringer og oplevelser der kan sættes i relation til hver og én af sangene i Højskolesangbogen. Kristoffer drømmer altså om at give den glæde for musikken videre, som han hver dag fyldes af. Den banale, uforpligtende glæde som ikke nødvendigvis kræver nogle musikalske forudsætninger. Den skal blot føles og lagres i sjælen. Han drømmer om at spille musik med mennesker, han holder af. Han drømmer om at gøre sit for at sikre, at nutidens unge aldrig bliver til tomme hylstre i en grå verden, men hver dag kan glædes gennem musik.
Skrevet af Maja Tørslev