Talentkonference i verdensklasse – hvordan nytter det?
Talentudvikling i verdensklasse. Det var hovedbudskabet, da Akademiet for Talentfulde Unge onsdag d. 7. september afholdte Talentkonference. Holckenhavn Slot satte smukke rammer for en dag med fokus på talentindsatser i det danske uddannelsessystem.
Akademiet takker alle talentkoordinatorer, rektorer og samarbejdspartnere for en fantastisk dag i talentudviklingens tegn. Og en særlig tak til oplægsholdere fra både ind- og udland, der gav os alle ny viden og brugbare erfaringer, der kan anvendes rundt omkring på de danske uddannelsesinstitutioner.
Bertel Haarder bød øget talentudvikling varmt velkommen
Som Undervisningsminister satte Bertel Haarder talentpleje på dagsordenen – en dagsorden, der er kommet for at blive. Talentudvikling er ikke længere alene en politisk dagsorden eller kun forbeholdt sportens verden. Det er blevet en faglig og professionel dagsorden. Onsdag åbnede Kultur- og Kirkeminister Bertel Haarder talentkonferencen med udgangspunkt i den politiske opbakning til talentudvikling.
Talentudvikling i verdensklasse – hvordan nytter det?
Dagen på Holckenhavn Slot bød på faglige oplæg og dialogbaseret møder.
Prof. Ella Maria Cosmovici Idsøe fra Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning på Universitetet i Stavanger åbnede det faglige program med ”Akademisk talentudvikling”. Her spurgte hun til, hvorfor talentprogrammer er gavnlige som et supplement til den almindelige undervisning, hvilke dele programmerne skal indeholde og særligt, hvilken betydning dette har for dem, der arbejder med talentudvikling i dagligdagen.
Fra forskellige vinkler dykkede oplægsholdere og deltagere ned i spørgsmålene hvordan og hvorfor. Hvordan udvælges talenterne? Hvorfor netop disse? Hvordan kan vi måle på effekten af talentindsatserne? Og hvorfor er det nødvendigt at undersøge betydningen af talentindsatserne?
Forfatterne bag bogen ”De Intelligente Unge”, Ole Kyed og Sheelagh Bisgaard, satte bl.a. fokus på udvælgelsen af talenterne. Nogle talenter er lette at spotte. De skiller sig ud. Men hvordan spotter vi de talenter, der ikke gør sig bemærket? Rundt i de danske klasselokaler sidder flere talenter, der ikke tør blomstre og derfor underpræsterer. Prof. Ella Idsøe hev fat på samme problemstilling, hvor hun påpegede nødvendigheden af, at talentudvikling skal foregå i og uden for skolen.
Hanne de Linde, direktør, Coaching & Udvikling v. Mercuri Urval, fortalte om arbejdsgivernes syn på talent og talentudvikling. Hvad kan de unge talenter gøre for at blive attraktive for arbejdsmarkedet – og hvordan kan arbejdsmarkedet gøre sig attraktiv for talenterne? Dr. Lianne Hoogeveen, Center for the Study of Giftedness v. Radboud University Nijmegen satte ligeledes fokus på attraktion. Hvordan kan vi skabe attraktive læringsmiljøer for talenterne. Og hvordan kan vi uddanne vores undervisere til at være inspirerende, passionerede og kreative – også for de talentfulde unge?
Og hvad siger de unge egentlig selv?
Anna Mars og Jonathan Mills, begge alumner fra ATU, gav deres personlige bud på, hvorfor talentindsatser er vigtige, og hvordan de skaber værdi både i et kort- og langsigtet perspektiv i uddannelses- og erhvervsmæssige sammenhænge.