Maskulinitet, mediebilleder og medikalisering
Humanistisk workshop, hvor du bliver kloger på hvordan kulturvidenskabelig forskning i disse år afdækker en forandringer i vores opfattelse af maskulinitet. Igennem teoretiske oplæg og forskellige øvelser får du indblik i hvordan vi som samfund og individ har opfattet maskulinitet og hvordan dette ændrer sig i disse år.
Maskulinitet, mediebilleder og medikalisering
v/Ph.d.-stud. Signe Rom Rasmussen, Institut for Kulturvidenskaber, SDU
Europæisk kunsthistorien og ikke mindst populærkulturen i det 20. århundrede har produceret et hav af idealiserede billeder af kvinders kroppe, der på mange måder har haft en problematisk effekt på kvinders selvbillede, med fx dårligt selvværd og spiseforstyrrelser til følge – men hvordan egentligt med mænd?
Vi lever i en brydningstid hvor maskulinitet ikke på samme måde som før har én fast og skudsikker betydning – hvor mænds kroppe i stigende grad også objektificeres i medierne og fanges ind i forbrugskulturelle spor, sådan at mænd i højere grad må arbejde på deres sundhed og udseende for at opnå social status og anerkendelse. Dette har skabt en mængde nye betydninger og ikke mindst produkter, som nu kan markedsføres til mænd – inden for områder som kost og træning, mode og styling, kosmetiske indgreb og præstationsfremmede midler.
Det er netop denne tiltagende medialisering og medikalisering af mandekroppen, vi skal se nærmere på i denne workshop – hvor vi vil arbejde med, hvilke videnskabelige veje vi kan tage for at analysere betydningen af dette fænomen. Hvad er det for nogle nye mandeidealer der vokser frem, når nye sundhedsteknologier omfavner mænds kroppe med optimerende og normaliserende potentialer – og er de maskuliniteter der produceres i dette møde traditionelle, neoliberale eller inklusive?
Program
- Underviser præsenterer sit eget arbejde i projektet Medicine Man og placere forskningen i forhold til de tre begreber medikalisering, medialisering og maskulinitet. Dernæst tager vi fat på hvordan kosmetisk medicin som fænomen, er blevet analyseret i den akademiske feministiske tradition. Vi snakker også om, hvordan kan vi forstå mænds rolle som patienter i denne stærkt kønnede industri.
- Øvelse hvor de vi analyserer udvalgte hjemmesider, med henblik på at udpege hvilke strategier forskellige kosmetiske klinikker bruger, for at markedsfører kosmetisk kirurgi og kosmetiske behandlinger til mænd. Hjemmesiderne er en case, der kan være med til at belyse den tendens, at mænds kroppe i stigende grad iscenesættes som et sted for forbedring og æstetisering.
- Vi kigger nærmere på teori om køn, og begreberne hegemonisk, inklusiv og neoliberal maskulinitet introduceres. Vi taler i forlængelse af øvelsen videre om hvilke narrativer og branding-strategier, der ofte tages i brug, når et produkt eller en praksis der traditionelt set er kodet som feminin, skal markedsføres til mænd. Vi snakker om hvorvidt det kan ses som et positivt tegn på ligestilling i forbrugskulturen, når mænd inkluderes som målgruppe, eller om det må ses som en problematisk udvikling, der sætter drenge om mænds selvværd under pres.
- Afsluttende øvelse hvor vi arbejder analytisk med en opgave der tematisere de værdier og kropsnormer der cirkulerer på forskellige sociale medie profiler. Øvelsen tager fat i de forestillinger om maskuline og feminine idealkroppe, som vi møder igennem influencerkultur og digitale medier i vores hverdag.
FORBEREDELSE: Læs Mænd vil justeres - ikke laves om af Line Felholt og introduktionen til Botox Nation: Changing the face of America af Dana Berkowitz, som du finder under DOWNLOAD.
PRAKTIK: Der er spisepause men ingen forplejning, så husk madpakken! Medbring selv drikkedunk.
FIND VEJ: Du finder indgang K/Moseskovvej 59 her! Benyt P2 hvis du er i bil. Der er cykelparkering nær indgangen. Offentlig transport stopper ved P1, og du skal derfra gå udenfor universitetett hen til Indgang K/59 da alle andre indgange ikke må/kan benyttes pga. corona-restriktioner.
AFVIKLER: Janne - tlf. +45 2128 0736 mail: janne@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
Antal deltagere30
-
TypeValgfri