Fordybelsesseminar F: Værdi- og fordelingspolitik i danske valgkampe - hvilke emner er afgørende?

Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M, Lokale: U50A
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2018 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Torsdag, 15. august 2019 - 12:00

Efterårets obligatoriske program består primært af en række af fordybelsesseminarer. På de enkelte fordybelsesseminarer får du mulighed for at gå i dybden med et enkelt emne inden for en given faglighed. Du ser hvordan forskellige fagligheder udforskes og ny viden skabes.

Du deltager i tre ud af ti fordybelsesseminarer, og du vælger selv hvilke alt efter din interesse og hvor der er plads. Vi anbefaler meget, at du ikke lader geografi, men interesse afgøre dit valg mellem de forskellige muligheder.

Værdi- og fordelingspolitik i danske valgkampe - hvilke emner er afgørende? 

v/Ph.d.-stud. Sofie Høllsberg Filstrup, Center for Journalistik, Syddansk Universitet

I de danske valgkampe kan man ofte identificere et eller flere emner, der vurderes som værende determinerende for det endelige valgresultat. Disse emner har skiftet over tid - fra et klassisk fokus på økonomiske, fordelingspolitiske spørgsmål til et fokus på mere "bløde", værdipolitiske emner som klima og integrationspolitik ved de seneste valgkampe.

Vi vil i dette fordybelsesseminar se på, hvilke emner der var determinerende for valgkampen i 2019, samt hvordan disse emner adresseres på partiledernes Facebook-sider: Hvem taler om hvilke emner? Kan vi se et mønster ifht. blokopdelingen? Eller skriver de i virkeligheden allesammen om det samme? Og er der forskel på partiledernes fokuspunkter i og uden for valgkampen? 

Program

Del 1: Værdi- og fordelingspolitik
Her vil vi først gennemgå begreberne overordnet samt se på den tidsmæssige udvikling i dansk kontekst. Derefter vil vi kigge på valget 2015 som illustrerende case.
 
Del 2: Politik på sociale medier
Vi gennemgår kort mediesystemets udvikling og dets betydning for politisk kommunikation. Derudover snakker vi om forskellige mediers ”affordances”, altså deres forskellige muligheder og begrænsninger ifht. politisk kommunikation. 
 
Del 3: Folketingsvalget 2019
Efter den indledende teoretiske gennemgang skal vi kigge på Folketingsvalget 2019 som case – hvilke emner dominerede den politiske dagsorden generelt? Hvad var partiernes hhv. partiledernes fokuspunkter? Hvordan fordeles disse værdi- og fordelingspolitisk – og i forhold til vores forventninger til de enkelte partier? Analysen kommer til at tage udgangspunkt i partiernes og partiledernes Facebook-sider.

MEDBRING: Pc, papir og pen

FIND VEJ: Du finder lokale U50A her

AFVIKLER: Kira - tlf. +45 5383 6945 mail: kira@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

  • Antal deltagere
    60
  • Type
    Obligatorisk