Seminar D: Introduktion til Humaniora
Vi skyder jeres første semester og ATU-forløbet igang under titlen Talent & Akademia. I løbet af semesteret introduceres vi til forskningstraditionernes forskellige epistemologiske og metodiske tilgange til videnskabelse. Formålet med det første semester overordnet set er, at vi får indsigt i, hvordan man arbejder målrettet med sit talent og sin videnskab.
Introduktion til Humaniora
Humaniora er sprog, historie og kultur, men det er også meget andet. Der forskes og undervises blandt andet i it, medier, læring, kommunikation, design og velfærd. Den humantiske metode er kernen i dette arbejde.
På dette introduktionsseminar behandles den humanistiske metode, og der ses på grundlæggende forskelle mellem humaniora og andre videnskaber, som ofte er en naturlig følge af deres forskellige genstandsfelter. Hvor f.eks. naturvidenskab studerer genstande udefra med en vis stabilitet og derved iagttager lovmæssigheder og generelle mønstre, så analyserer og fortolker humaniora genstande i deres ”unikhed” og har derfor typisk ingen ambitioner om generalisering.
Program
- Humanistisk forskning er båret af et ønske om at forstå mennesker i verden og menneskers handlinger og interaktion. På den måde handler humaniora om identitet og selvforståelse, meningsskabelse, kultur og kulturprodukter. I denne introduktion til humaniora skal vi høre om hvilke discipliner, fag og traditioner, der hører under humaniora, og hvordan humanistiske forskere arbejder.
Workshop
Allerede længe inden Ruslands invasion af Ukraine spillede ukrainske og især russiske forhold en nøglerolle i USA’s politik. Mens de amerikanske medier i flere år havde fokus på relationen mellem Donald Trump og Vladimir Putin, blev Joe Biden og også Volodymyr Zelenskyj for alvor inddraget i den politiske suppedas i løbet af 2020-præsidentvalgkampen. Så kom krigen. Som den politiske situation tegner sig i dag, kan forholdet mellem Trump, Putin og Biden blive afgørende for det amerikanske demokratis skæbne.
Design forbindes ofte med berømte designeres formgivning af arkitektur, møbler, lamper og andre livsstilsprodukter. Men i socialt design anvendes design til noget helt andet. I denne forelæsning kan du høre, hvordan brætspillet Fængslet er blevet designet til unge i alderen 11-18 år, så de bedre kan håndtere nogle af de problemer de oplever, fordi deres fædre sidder i fængsel. Brætspillet spilles, når de unge besøger deres indsatte fædre og løfter alvorlige reelle problemstillinger ind i en spilkontekst. Problemstillinger, som bl.a. handler om savn, skyld, kriminalitet og ønsket om at bevare en tæt tilknytning på trods af den adskillelse, som en fængsling af en forælder uundgåeligt medfører. Forelæsningen giver indblik i baggrunden for at udvikle spillet og hvordan humanistisk designforskning kan anvendes som metode til at inddrage unge og deres indsatte fædre i en undersøgende design proces. Brætspillet Fængslet er i dag fuldt implementeret i besøgsrummene i alle danske fængsler og i workshoppen får du mulighed for at spille spillet og høre historierne, der ligger bag de spilelementer, som er på spillepladen.
Brætspillet Fængslet er resultatet af det 3-årige forskningsprojekt Social Games against Crime som blev gennemført i samarbejde med Kriminalforsorgen fra 2015-2018. Projektet er støttet af TrygFonden.
Verdensmål er på dagsordenen i uddannelser og erhvervsliv, og i private hjem tales der både om madspild, grøn omstilling og ligestilling mellem kønnene. Forelæsningen vil handle om, hvordan man kan arbejde med at formidle verdensmål gennem digitale læremidler. Oplægget vil invitere dig ind i et designværksted og skitsere en designproces og dens forskellige faser. Vi vil komme ind hvilke overvejelser, man som designer skal gøre sig, når et nyt stof skal formidles til brugere og hvilke muligheder det digitale medie giver.
”Dansk design fra den såkaldte ’guldalder’ fra slutningen af 1940’erne til slutningen af 1960’erne indtager en særlig kulturel status i Danmark i forhold til at signalere kulturel dannelse og national identitet. Således er Hans J. Wegners ”Den Runde Stol” med tilnavnet ”The Chair” fra 1949 eksempelvis fast inventar i DR2’s Deadline-studie, når der skal diskuteres kulturelle emner. Denne kulturelle status er imidlertid hverken uforanderlig eller kommet af sig selv. Dansk designs succes og betydning som del af ”Scandinavian Modern” i efterkrigstiden er skabt i en tæt kulturel udveksling med særligt det amerikanske marked og interessen for periodens design i dag er en del af en aktuel bølge, hvor man både dyrker ’klassikerne’ fra perioden og har søgt at skabe nye møbler i forlængelse af traditionen under overskriften ”New Nordic”. Oplægget og workshoppen vil både se på, hvad der historisk var på spil i forbindelse med dansk designs succes efter 2. Verdenskrig og diskutere, hvordan man kan forstå den fornyede interesse for perioden i dag. Dette vil samtidig tjene som illustration af, hvad der akademisk kendetegner en designkulturel tilgang til design, idet udgangspunktet er at man for at forstå designobjekters kulturelle betydning må kigge på hele samspillet mellem design, produktion, medier og forbrug.”
Formål
MEDBRING: Pc. papir og pen
FORBEREDELSE:
- Trump, Putin og Biden: Læs artiklen Francis Fukuyama on Putin, Trump and why Ukraine is key to saving liberal democracy i Salon.
- Digital formidling af Verdensmål: Læs artiklen Sådan kan verdensmålene formidles digitalt på SDUs hjemmeside.
- Omkring en stol – Hans J. Wegners ’The Chair’ og hvorfor den er fast inventar i Deadline-studiet: Læs indledning (s. 11-20) og uddrag af kap. 11 (s. 385-395) af Per H. Hansen (2016): Da danske møbler blev moderne, Syddansk Universitet og Lindhardt og Ringhof, som du finder under DOWNLOAD.
PRAKTIK: Der er spisepause, hvor ATU sørger for forplejning. Medbring selv drikkedunk.
FIND VEJ: Du finder Auditoriet her!
AFVIKLER: Janne - tlf. +45 2128 0736 mail: janne@atusyd.dk, kontaktes på dagen hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
TypeObligatorisk