På opdagelse i den anvendte matematik

På opdagelse i den anvendte matematik
v/ matematik-studerende
De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film og træningssimulatorer for piloter. Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Den underliggende matematik involverer bl.a. vektorregning og regning med matricer. I denne workshop får du først en indføring i denne matematik. Vi ser fx på, hvad en matrix er, hvilke regneregler som gælder for matricer, og hvordan vi løser lineære ligningssystemer med flere ubekendte. Derefter ser vi på, hvordan matematikken anvendes ifm. 3D-graffikken i computerspil. Her kommer vi bl.a. ind på, hvordan virtuelle objekter flyttes i et tredimensionelt koordinatsystem, og hvordan vi kan skalere, translatere og rotere objekterne.
Program
16.00 Velkommen
16.05 Lær om matricer: Opgaveregning med fokus på regneregler og løsning af lineære ligningssystemer
17.30 Spisepause
18.00 Matematikken i anvendelse: 3D-graffikken i computerspil: Virtuelle objekter
20.00 Tak for i dag
PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning - så husk madpakken!
FIND VEJ: Du finder lokale U172 her!
AFVIKLER: Christian - tlf. +45 5016 9681 eller e-mail: cand@sdu.dk kontaktes hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.
-
Antal deltagere30
-
AnsvarligJH
-
TypeValgfri