På opdagelse i den anvendte matematik

algoritme
SDU Odense, Campusvej 55, 5230 Odense M, Lokale: U172
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2023, 2024 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Fyn
Sydjylland
Sidste tilmeldingsfrist
Torsdag, 6. november 2025 - 22:00

På opdagelse i den anvendte matematik 

v/ matematik-studerende

De fleste større computerspil baserer sig på 3D-grafik. Det samme gælder for eksempel special effects i film, animerede film og træningssimulatorer for piloter. Grundlaget i 3D-grafik er faktisk ren matematik. Den underliggende matematik involverer bl.a. vektorregning og regning med matricer. I denne workshop får du først en indføring i denne matematik. Vi ser fx på, hvad en matrix er, hvilke regneregler som gælder for matricer, og hvordan vi løser lineære ligningssystemer med flere ubekendte. Derefter ser vi på, hvordan matematikken anvendes ifm. 3D-graffikken i computerspil. Her kommer vi bl.a. ind på, hvordan virtuelle objekter flyttes i et tredimensionelt koordinatsystem, og hvordan vi kan skalere, translatere og rotere objekterne.

 

Program

16.00 Velkommen
16.05 Lær om matricer: Opgaveregning med fokus på regneregler og løsning af lineære ligningssystemer
17.30 Spisepause
18.00 Matematikken i anvendelse: 3D-graffikken i computerspil: Virtuelle objekter 
20.00 Tak for i dag

 

PRAKTIK: Der er spisepause, men ingen forplejning - så husk madpakken!

FIND VEJ: Du finder lokale U172 her

AFVIKLER: Christian - tlf. +45 5016 9681 eller e-mail: cand@sdu.dk kontaktes hvis du bliver forsinket eller forhindret på dagen.

  • Antal deltagere
    30
  • Ansvarlig
    JH
  • Type
    Valgfri